FRIDAY FIVE || 5 GOEDE VOORNEMENS VOOR 2017


Ik heb goede voornemens de laatste jaren achterwege gelaten. Ik was te druk met alles wat er spontaan op mijn pad kwam. De laatste keer was in 2014. Maar nu ik inmiddels een goede balans heb gevonden in mijn dagelijks leven en het moederschap is er ook weer ruimte voor nieuwe plannen en verbetering.

Minder lijkt het thema dit jaar. Nu zou ik natuurlijk een flauwe Wilders-grap kunnen maken, maar voor het nieuwe jaar lijkt minder Wilders me een goed voornemen voor iedereen!

1. Weg met die telefoon!

Deze stond er in 2014 ook al op, maar het is sindsdien alleen maar erger geworden vrees ik. Het is zo verleidelijk! Eindeloos scrollen door Facebook, hartjes uitdelen op Instagram, de dag vastleggen op Instastories, eens zien wat er gezegd wordt over de actualiteiten op Twitter.... Gezellige groepschats met vriendinnen en familie op WhatsApp en de meiden van mijn zwangerschapsgroep waar ik nog dagelijks contact mee heb. Roel en ik hebben de afspraak dat tijdens het eten de telefoons uit de buurt blijven, maar zelfs daar houd ik me vaak niet aan. Toch even snel kijken als er een melding binnenkomt! 

Dus die telefoon voegt een hoop gezelligheid toe, maar het gaat voor een groot deel ook ten koste van de aandacht voor en betrokkenheid bij de mensen om me heen. M'n telefoon staat al op stil, maar nu ga ik 'm ook bewust wegleggen. Want uit het oog, uit het hart. Dat merkte ik op Cuba, waar helemaal geen internet is en ik het eigenlijk ook niet miste. Ik heb het nu 2 dagen geprobeerd en houd tijd over voor belangrijkere dingen!

2. Club van de relaxte moeders

Nee, Jolie slaapt nog niet door. Ja, ze krijgt nog nachtvoedingen. Nee, ze gaat niet naar een kinderdagverblijf. Ja, ze is klein. Ja, ze loopt al langs de tafel en aan de hand. Nee, ze kan nog geen concrete woordjes zeggen....
Het is soms lastig om uit een soort van wedstrijdmodus te blijven met andere moeders. Of om goedbedoelde adviezen van je af te laten glijden. Zelf probeer ik me er heel bewust van te zijn om anderen in hun waarde te laten, al moet ik af en toe ook op mijn tong bijten. Je voedt je kind nu eenmaal op zoals jou het het beste lijkt. Maar ieder kind is anders, iedere ouder is anders, en ieder gezin heeft andere behoeftes. Dus ik ga mijn best doen me minder aan te trekken van de mening, adviezen of oordelen van anderen en tegelijkertijd ga ik proberen andere moeders te respecteren in de keuzes die zíj maken. 
Let's make this world a better place! 

3. Live with less

God, wat kan een mens een rommel om zich heen verzamelen! En Roel en ik hebben allebei moeite met afscheid nemen, dus stapelt het zich maar op. Veel spullen die we echt niet (meer) nodig hebben! 
En aangezien we met z'n 3-en leven op een relatief kleine oppervlakte en ik in mijn geliefde rol van housewifey die ruimte opgeruimd en schoon wil houden, is het tijd om alles eens uit te zoeken en een hoop de deur uit te doen. En ook: geen nieuwe spullen ervoor in de plaats halen!
Ik ben al begonnen met de kerstspullen en de keukenkastjes en heb alle dingen die wij niet meer nodig hebben weg kunnen geven via de Weggeefhoek Rotterdam. Het is nu opgeruimder en overzichtelijker. En dat ik een ander blij heb kunnen maken die het niet zo breed heeft, zorgt voor een dubbel zo goed gevoel. 

4. #40days40outfits

Ja jongens, ik ben gestopt met werken om thuis te zijn met Jolie en dat betekent dat het skere tijden zijn. Broke is the new black. En de grootste post waar ik op kan bezuinigen is kleding. Ik heb namelijk 3 kasten vol met moois en minder moois. De uitdaging zit 'm nu in het uitzoeken van mijn kleding. Wat kan er weg (hallo Weggeefhoek of kleedje op de vrijmarkt met Koningsdag!) en wat mag er blijven. En welke kledingstukken ontdek ik opnieuw of blijken met iets anders opeens een meesterlijke combinatie te vormen? 

Om dat allemaal uit te zoeken heb ik besloten om in februari te starten met de #40days40outfits challenge. De naam zegt het al, je draagt 40 dagen lang iedere dag iets anders. Zónder iets nieuws te kopen. Ik ga iedere week 5 outfits met jullie delen, ik geef mezelf 2 dagen per week vrij om in mijn joggingpak rond te lopen, haha! En dat betekent dus 8 weken lang creatief combineren met als eindresultaat een opgeruimde kast en meer inzicht in mijn garderobe. En hopelijk wat extra geld op mijn bankrekening!

5. De dingen laten komen zoals ze komen

2017 is een jaar wat een hoop kan gaan brengen waar we geen invloed op hebben. Ja, dat klinkt zo onduidelijk als dat het is. 
We willen graag verhuizen en kijken nog steeds rustig rond. Maar we hebben het hier ook nog naar ons zin. Dus we hebben de luxe om te wachten tot we een huis vinden wat ons hart verovert. Hopelijk lukt dat in 2017, maar wanneer precies blijft de vraag. Daarnaast is een 2e kindje meer dan welkom. Maar borstvoeding werkt tot nu toe nog als een uitstekende anticonceptie. Enerzijds frustrerend, anderzijds heb ik alle vertrouwen in de natuur en vind ik het op dit moment het meest belangrijk om Jolie te geven waar ze om vraagt en wat ze nodig heeft. 
Ik heb altijd gezegd dat ik minimaal het eerste jaar thuis wilde zijn met Jolie. Nu wordt ze bijna 1 en sla ik aan het nadenken. Ga ik weer een baan zoeken, en voor hoeveel uur dan? Of gaan we allebei parttime werken, en is die optie er überhaupt op Roel z'n werk? Of blijf ik nog een poosje thuis? Het bevalt wel heel goed! En voor baby2 wil ik natuurlijk weer minimaal een jaar thuis zijn... Kan ik mijn werkvrije periode dan niet het beste clusteren? Feit is dat ze me hebben aangeraden om het mijn volgende zwangerschap heel rustig aan te doen, en sluit thuis zijn met Jolie beter bij aan dan een baas die eisen stelt denk ik.
En dan de vakantie.... Gaan we kamperen in romantisch Zuid-Frankrijk, of wildkamperen in Scandinavië? Comfortabel voor een all-in ergens waar de zon schijnt? Of hebben we de vakantiedagen nodig om te verhuizen of voor de kraamweken?

Kortom, dit jaar valt niet te voorspellen. Ik houd zo van plannen en voorpret, iets om naar uit te kijken. Maar in 2017 zal ik me vooral moeten laten verrassen. 

Q: Ik ben heel benieuwd wat dit jaar ons zal brengen! Heb jij nog goede voornemens? 


Populaire posts