FRIDAY FIVE || OP MIJN BORD


Ja jongens, er is weer een nieuw item op mijn blog! In 'op mijn bord' deel ik zomaar wat maaltijden die gedurende een normale week op mijn bord verschijnen (de naam zeg het al). Ik ben immers huisvrouw tegenwoordig en neem mijn taak om gevarieerd, lekker en gezond te koken zeer serieus. Met de nadruk op lekker natuurlijk! en iets minder op gezond. 

Zomaar een greep uit de maaltijden van de afgelopen weken, en hoe ik ze bereid uiteraard. Ik kook erg op gevoel, dus verwacht geen exacte hoeveelheden of kooktijden. Ik doe gewoon maar wat. 

Boven: 

Blauwe kaas burgers en dikke frieten. 
Nodig: kaiserbroodjes, hamburgers, rucola, blauwe kaas, spek, appel, basterdsuiker, dikke frieten. 
Bereiden: Bak de frieten in de frituurpan of zoals wij in de koekenpan. Bak de hamburgers. Snijd de appel in plakken en haal ze door de basterdsuiker. Karameliseer door de in suiker gedoopte appel te bakken in een koekepan. Bak het spek uit. 
Snijd de kaiserbroodjes open, beleg met wat rucola en maak vervolgens een torentje van de hamburger, de gekarameliseerde appel, de blauwe kaas en de uitgebakken spek. Serveer de frieten erbij. Simple as that!  


Een klassieker: Macaroni met gehakt, groenten en basilicum
Nodig: Macaroni, gehakt, Italiaanse roerbakmix, basilicum, knoflook, tomatenpuree, Italiaanse kruiden, kaas
Bereiden: Kook de macaroni. Rul de gehakt. Snijd de knoflook klein en voeg toe bij het gehakt. Mix de tomatenpuree met een beetje water en de Italiaanse kruiden. Zodra het gehakt bruin is alles bij elkaar voegen. Serveer met wat verse basilicum en geraspte kaas erover heen.


Spinazietaart

Nodig: bladerdeeg, spinazie uit de vriezer, walnoten, slagroom, eieren, geitenkaas, kerstomaatjes, basilicum. 
Bereiden: vul een springvorm met bladerdeeg. Ontdooi de spinazie en mix met de eieren, geitenkaas en slagroom. Giet dit mengsel over de bladerdeeg. Doe dit 20 minuten in de oven op 200 graden. Strooi dan de walnoten eroverheen en zet het nog 15 minuten terug in de oven. 
Van de kerstomaatjes en de basilicum maak je een salade die je bij de taart kunt serveren. Wij doen er altijd nog een beetje olijfolie overheen voor de smaak. 


Tapas

Dit eten Roel en ik graag in het weekend of als we iets te vieren hebben. Dit keer was het ter ere van Roel zijn nieuwe baan. Zie je dat glas champagne erbij staan? 
Het is een combinatie van kant-en-klare happen en smeersels en wat zelfgemaakte dingen. Het recept is simpel: Ga naar de Appie, de Markthal of iedere andere plek waar je eten kunt vinden en koop wat je lekker vindt. Serveer dat samen op een grote, ronde snijplank en genieten maar! 
Jolie moest het die avond doen met een probeerhapje gepureerde erwten, zoals je kunt zien.


En vast op ons menu: Rode curry met naan

Nodig: witte rijst, mini-naans, kip, knoflook, rodecurrypasta, kokosmelk, witte uit en rode ui. 
Bereiden: Kook de rijst. Verwarm de naan. Bak de kip. Snijd de knoflook, witte ui en rode ui klein en voeg toe aan de kip. Meng de rodecurrypasta met de kokosmelk voeg dit bij de kip zodra deze gaar is. Laat het geheel nog een paar minuten doorkoken. Klaarrr!

Q: En, wat vind je ervan? Heb ik je geïnspireerd om één van deze gerechten te maken, of eet je dit allemaal al regelmatig? Wat ligt er vandaag op jouw bord? 

♥ 

Populaire posts