BABY || DRAGEN


Ik was nog maar net zwanger toen ik op zoek ging naar een geschikte kinderwagen. Ik schrok me rot van de prijzen! Ik zat daarover te klagen tegen mijn vriendin Marinke op het terras bij de Tea Lab toen ze zei: 'Ach joh, jij hoeft niet eens een kinderwagen! Jij wordt zo'n moeder die alles met de draagzak doet!' Ze zei dat natuurlijk met een knipoog, en uiteraard zou ik gewoon mijn spaarrekening gaan plunderen om een kinderwagen te kopen. Maar het zette me wel aan het denken. Ben ik een typische moeder die draagt?

Ik had er nog geen beeld bij, maar ik besloot er wel alvast 2 aan te schaffen. Ik kocht een Minimonkey (die naam is te verleidelijk!) en een Baby Bjorn, beide tweedehands via Marktplaats.

Toen Jolie net geboren was gebruikten we vooral de kinderwagen. Hij stond als een wieg naast ons bed, zodat ze er geborgen in kon slapen en we namen 'm mee als we op pad gingen. Na een week of 3 kwam Jolie in haar eerste sprongetje (je weet wel, die ontwikkelingssprongetjes uit het boek Oei ik Groei) en was ze een aantal dagen ontroostbaar. We wisten niet wat ons overkwam! Wanhopig op zoek naar een oplossing besloot ik de Minimonkey te proberen. Het bleek een wondermiddel. Ze was zo snel stil dat ik steeds maar bleef checken of ze nog wel leefde. Die dag kwam ik erachter dat Jolie in ieder geval een kind is wat graag gedragen wordt.

De Minimonkey werkte prima voor in huis toen Jolie nog heel klein was. Als ze bijvoorbeeld huilde als het eten net op tafel stond deed ik haar erin en was ze meteen rustig. Kon ik op mijn gemak mijn bord leeg eten. De ellende was alleen dat ik er moeilijk mee kon staan en niet goed mee kon lopen. Doordat je de doek schuin draagt (een sling), kreeg ik snel last van mijn rug. Daarnaast was ik bang dat Jolie er te diep in zou glijden, of dat haar kin te ver op haar borst zou komen, en ze zou stikken. Ik ondersteunde haar steeds en had dus niet mijn handen vrij. Terwijl juist dat zo fijn is bij een goede draagzak! 
Mijn mening: de Minimonkey is handig om haar even tot rust te brengen of om zelf even rustig te zitten met de baby dicht bij je. Maar daar is alles mee gezegd. Ik zou er niet mee de deur uitgaan. 


Toen Jolie iets groter was, ik denk een week of 6, probeerden we de Baby Bjorn. Deze vond ik wel heel fijn! Hij zit lekker, Jolie zat er stevig in. Maar... deze draagzak is niet ergonomisch. Er is zelfs een hele beweging die tegen deze draagzak ten strijde is getrokken! Ik las columns van mensen die woest zijn op ouders die een Baby Bjorn-draagzak gebruiken. Je bent een slechte ouder! Je mishandelt je kind! Ik word altijd een beetje opstandig van dit soort doordraverij en liep dus, uit principe, stug door met mijn geliefde Baby Bjorn.
Mijn vriendin Desiree wees me op een Baby Bjorn-lifehack. Met behulp van een sjaal, of een stevige XXL hydrofieldoek zoals ik gebruik op de foto, kun je je baby alsnog in kikkerhouding binden. Dit zou beter zijn voor de heupjes van de spruit.
  
Inmiddels gebruikte ik de draagzak bijna dagelijks en al die angstaanjagende artikelen over heupdysplasie en pijnlijke ruggenwervels bleven in mijn hoofd rondspoken. Jolie leek het heel fijn te vinden zo dicht tegen me aan, maar wat als ze er iets lichamelijks aan over zou houden? 

We besloten toch op zoek te gaan naar een ergonomische draagzak. En die was makkelijker gevonden dan gedacht: Roels broer had er nog eentje over die we mochten hebben! Yes! Nu zijn we de trotse bezitters van een EmeiBaby wrap conversion 'die de voordelen van een draagdoek en een gestructureerde draagzak met gespen combineert'. Jolie zit in kikkerhouding en haar rug kan door de zachte achterkant haar natuurlijke bolling behouden. Daarnaast is deze draagzak ook supermakkelijk om om te doen, ik heb er geen hulp bij nodig. En het zit zo natuurlijk dat ik er uren mee kan lopen. En dat terwijl Jolie inmiddels al ruim 7 kilo weegt! 

Marinke heeft gelijk gekregen, ik ben een moeder die bijna alles met de draagzak doet. Jolie is een aanhankelijk kindje, maar ook enorm nieuwsgierig. Ze kijkt graag om zich heen. Vanaf de veilige positie op mijn buik kan ze alles volgen en de wereld ontdekken. Maar ook ontspant ze goed. Daar waar haar in slaap krijgen in bed of in de kinderwagen steeds opnieuw weer een gevecht is, valt ze in de draagzak zonder verzet in slaap. Als ze weer in zo'n sprongetje zit en de hele dag dicht bij me wil zijn, doe ik haar erin en heb ik mijn handen vrij om iets te kunnen doen. En als we een etentje hebben of ergens op visite zijn hoeven we ons niet zoveel zorgen te maken over de tijd. Jolie slaapt toch wel, ze ligt heerlijk tegen me aan in de draagzak. Er zit zelf een kapje op wat ik over haar hoofd kan doen, zodat ik haar afsluit van prikkels.   
Ik houd ervan om Jolietje dicht bij me te hebben en Jolie houdt ervan om dicht bij mij te zijn. Dus ben ik een tyische moeder die draagt? Blijkbaar. Al is de kinderwagen ook nog voldoende in gebruik. Ik moet toch ergens mijn boodschappen aan hangen! 

Q: Gebruik jij wel eens een draagzak of een draagdoek om je baby in te vervoeren? 



Populaire posts