GUEST WRITER || WESLEY OP DE HOEK


Ik en mijn studieschuld

Hoe meer het einde van mijn turbulente studiecarrière in zicht komt, hoe vaker ik denk aan mijn hoog opgelopen studieschuld en de jarenlange maandelijkse aflossingen die mij te wachten staan. Maandenlang heb ik het kunnen volhouden om met mondjesmaat wat bijlenen elke maand rond te komen. Maar naarmate ik ouder werd veranderde mijn leefsituatie met als gevolg dat ook mijn uitgaven veranderden. Wat de verrassende uitwerking had: een stijgende maandelijkse studielening. Nu ben ik zelfs op het punt beland dat ik bang ben om in te loggen op DUO (dus dat doe ik dan ook maar niet). Dit natuurlijk met het aloude spreekwoord ‘wat niet weet, wat niet deert’ in mijn achterhoofd. De nuchtere kant van mij - dezelfde kant die niet op DUO inlogt - denkt dan: ‘ach, het moment dat ik moet gaan aflossen duurt nog wel even en ik heb er vijftien jaar voor, laat ik eerst mijn studie maar eens afmaken.’ 
Andere mensen hoor ik vaak zeggen dat het een investering is in jezelf, een investering in je toekomst. Maar als ik eerlijk met mezelf ben is dit een gedachtegang die pas later in mijn hoofd is geslopen. Want, zeg nou zelf, als je jonger bent gaat het vooral om het ‘nu’ en is het belangrijker dat je niet de hele tijd op ‘de kleintjes’ moet letten. Het geld ging op aan leven en goed, een beetje aan mijn studie. Nu ik ouder ben en volgens mezelf ook meer verantwoordelijk, kan ik niet aan de gedachte ontkomen dat het allemaal ook wel erg makkelijk ging. Is het een te zwaar besluit om te gaan lenen of niet op de dan nog jonge leeftijd van achttien jaar?  Zou het misschien niet iets moeilijker gemaakt moeten worden? Of zou er iets meer voorlichting over een studielening gegeven moeten worden? Had ik dan andere keuzes gemaakt en niet in deze situatie gezeten?

Zat ik dan niét de komende jaren met mijn vrije geest vastgeketend aan de staat?


Maar dan komt die nuchtere kant weer naar boven en denk ik: Ik ben gewoon op zoek naar een excuus! En dus ik praat mezelf weer moed in... Het is maar geld. Ik heb vijftien jaar de tijd om af te lossen, en het geld is in die jaren in mijn ogen goed besteed. Want uiteindelijk leef je maar één keer en dan kan je er maar beter het beste van maken!

Wesley op de Hoek




Do you have anything you like to share on Flower Child, in Dutch or English? Send me an email: lindakorner83@gmail.com !


Populaire posts